Новини України

Новини України

блогер, оглядач, журналіст, TeNews

Як запроваджували Е-квиток у Чернівцях

17.06.2019 13:20   Автор : Новини України
Джерело: CvNews

Історія запровадження комфортної оплати за проїзд.

Чернівці в різні роки намагалися вирішити питання проїзду пільговиків та обліку пасажирів. Спочатку були соціальні проїзні, але ідея провалилася. Потім випустили «картку чернівчанина», але вона не прижилася. Зараз ці картки потрібно перевипускати для запровадження безготівкової оплати проїзду. Але поки кондуктори ходять з переносними терміналами російського виробництва, які не мають належної сертифікації в Україні, безкоштовно рекламуючи платіжну систему Visa. Про перебіг подій розповіла Ольга ФЕДОРЧУК, спеціально для "БукІнфо".

У жовтні 2015 року Ощадбанк та міська рада Чернівців підписала Меморандум про впровадження проекту «Карта чернівчанина». Ця карта запроваджувалася як платіжний засіб з персональними даних містян для отримання соціальних виплат та знижок в кафе, магазинах та в таксі. З початку випуском картки займався банк Хрещатик, але після того, як він збанкрутував, видачою пластику зайнявся Ощадбанк. «Картка чернівчанина» пропонувала містянам знижки від 2 до 10% на різні ліки, продукти і овочі та послуги таксі. 

null
Фото з мережі Інтернет
На сайті міської ради навіть опублікували перелік магазинів, в яких можна отримати знижку. Але широко розрекламований муніципальний проект чомусь не набув великої популярності серед чернівчан.

Місцеві ЗМІ провели експеримент та з’ясували, що половині закладів, де мали б діяти знижки за «карткою чернівчанина», про неї взагалі не чули. Більш того, щоб отримати картку потрібно було відстояти довжелезну чергу в «Ощадбанку». Але виявилось, що копійчані знижки, і незначна мережа де діє дисконт картки, не зацікавили навіть соціально незахищені верстви населення.

Більше того, з моменту запровадження картки ніхто не працював над тим, щоб збільшувати мережу закладів де діють знижки, як власне забули і про збільшення відсотків знижок, які в переважній більшості магазинів становили від 1 до 3 відсотків. Можливо, саме через це на картку махнув рукою навіть міський голова Олексій Каспрук. Журналісти підловили його, коли він обмовився, що картку не запровадять на повну.

Це вже другий такий провал міської ради. В Чернівцях добре пам’ятають про соціальні проїзні, які спричиняли у місті багато невдоволення. Одні говорили, що перевізники відмовляють у проїзді, тому, що це не приносить їм великих прибутків, інші були проти таких проїзних через небажання платити не лише за себе, а ще й за когось.

Який знайшли вихід?


Але, незважаючи на помилки, друге життя у «картки чернівчанина» може з’явитися після запровадження у місті безготівкової оплати проїзду. Справа в тому, що з 13 лютого у місті запровадили у тестовому режимі електронний квиток для проїзду у тролейбусах маршруту №2. З квітня автоматизовану оплату ввели на тролейбусному маршруті №8, а з травня система мала запрацювати на 1 та 6 маршрутах. В планах міської ради - вже в червні встановити у всіх тролейбусах один стаціонарний та один мобільний валідатори. Точки продажу транспортних карт і їх поповнення встановлять на великих зупинках, в центрі міста. Поки що кондуктори ходять з мобільними валідаторами від компанії Visa. Таких пристроїв для безготівкової оплати проїзду місто разом з програмним забезпеченням отримало 120 одиниць, а інші планують закупити через тендер. 

За словами заступника міського голови Володимира Середюка загальна вартість проекту «Електронний квиток» у Чернівцях становить близько 25 млн грн.

Нагадаємо, що 30 травня минулого року міський голова Чернівців Олексій Каспрук, голова правління Ощадбанку Андрій Пишний, в. о голови регіону СНД і Південно-Східної Європи Visa Дмитро Крепак підписали меморандум про запровадження безготівкової оплату проїзду на комунальному транспорті міста. Чернівецьке ноу-хау полягає в тому, що за проїзд можна заплатити не тільки банківською карткою або безконтактно, але й за допомогою вже існуючої «картки чернівчанина». Але для цього її потрібно перевипустити – добавити до пластику чип-модуль. 

Зараз кондуктори ходять з переносними терміналами російського виробництва, які не мають належної сертифікації в Україні. В разі несправності цих валідаторів звертатися буде ні до кого, а модернізація і доопрацювання цього обладнання буде коштувати надто дорого. Тому вже зараз постає питання: коли валідатори докуплять через тендер, то хто буде опікуватися та ремонтувати їх та ті, які поставила Visa, та за які кошти? Адже навіть «безкоштовні» пристрої від Visa незрозуміло хто буде використовувати, коли місто перейде на стаціонарні термінали.

Які проблеми вже з’явилися?

Тільки в тролейбусах запустили роботу з валідаторами, як кондуктори стали відмовляти у безготівковій оплаті. В ЗМІ з’явилась інформація, що деякі кондуктори відмовляються приймати банківські картки. Заступник міського голови Чернівців Володимир Середюк через соцмережі звернувся до городян з закликом фіксувати номер тролейбуса, час і місце, де це сталось та надсилати цю інформацію до міської ради.

Але якщо такі проблеми виникли у комунальному транспорті, то що можна сказати, про запровадження е-квитка у приватних перевізників? До речі, їм міська рада пропонує два варіанти придбання обладнання для безготівкового розрахунку за проїзд. Перший варіант – перевізники самі купують необхідне обладнання, а саме стаціонарний валідатор вартістю 1500 доларів і мобільний валідатор за 500 доларів. Чи другий варіант - місто закуповує обладнання і надає його приватним перевізникам в оренду. Але переводити маршрутки на безготівкову оплату планують на останньому етапі після комунального транспорту та не раніше 2020 року. Якщо перевізники і погодяться використовувати у себе ці пристрої, чи не позначиться це на вартості проїзду?

Як бачимо, міська рада в питаннях впровадження транспортних реформ йде як «в темряві з зав'язаними очима». А все результати цих експериментів відчувають на собі городяни. Чого тільки варта історія з персональним конфліктом мера та одного з перевізників, котрий виступав з критикою очільника міста. Через цю політичну помсту городяни залишились без популярних маршрутів.

За матеріалами Ольги ФЕДОРЧУК, bukinfo.com.ua

Читайте більше на CvNews.

Хочете повідомити нам свою новину? Пишіть на електронну адресу tenews.te.ua@gmail.com. Слідкуйте за нашими новинами в Твіттер і долучайтеся до нашої групи і сторінки у Фейсбук.
Джерело: CvNews